Folketeateret
Mindre friksjon fra fra billettkjøp til teater.
Folketeateret er en privatdrevet musikk- og teaterscene i Oslo sentrum. Folketeateret setter hvert år opp en rekke forestillinger, blant annet musikaler, konserter, stand-up-forestillinger og TV-produksjoner.
økning i konverteringsraten.
færre henvendelser til support.
mer fornøyde redaktører.
Utfordring
Forenkle, forene og optimalisere
Folketeaterets tidligere innhold og layout bar breg av å ha blitt til «underveis». Mye av innholdet var utdatert og lite besøkt. Redaktørene hadde heller ikke et godt nok verktøy for å publisere og oppdatere innhold.
Våre overordnede mål for prosjektet var å:
- Forenkle strukturen og slette gammelt innhold.
- Identifisere toppoppgaver og løfte frem relevant innhold.
- Fjerne friksjon i kjøpsprosessen.
- Lage et komponentbasert publiseringsrammeverk.
Min rolle
Jeg hadde ansvar for design, markup (HTML/CSS) og templating i Craft CMS. I tillegg hadde jeg hovedansvar for å lede teamet i prosjektet, bestående av utviklere og interne hos Folketeateret.
Innsikt og funn
Et dypdykk i Analytics og en prat med brukerne
Det gamle nettstedet hadde gjennom flere år, fått vokse seg stort, og etterhvert ganske uoversiktlig. Det ble raskt besluttet å forenkle sidestrukturen. Ved å intervjue brukere og analysere besøksdata, kunne vi slette deler av innholdet som brukerne helt enkelt ikke var på jakt etter. Lite besøkt innhold som brukerne har lett etter, men ikke funnet, ble omstrukturert og prioritert bedre.
Hva ønsker brukerne å løse?
Toppoppgaver ble identifisert og definert ved å se på besøksdata, samtidig som vi adresserte tidligere henvendelser til kundeservice. Oppgavene ble deretter løftet frem på relevante sider for å gi ettertraktet innhold flere mulige innganger.
Konvertering på mobil
Vi så at 75% av trafikken kom fra mobil, men konverteringsraten var tre ganger så høy fra desktop. For å sikre at det nye nettstedet var like enkelt å bruke på alle enheter, ble det prioritert å teste og iterere bestillingsløpet kontinuerlig i designprosessen.
«75% av trafikken kom fra mobil, men konverteringsraten
var tre ganger så høy fra desktop.»
Redesign
Forenkling av strukturen
Vi halverte antall hovedmenypunkter, og strukturerte nettstedet rundt tre overordnede paraplyer:
- Forestillinger (se utvalg, velg forestilling, kjøp billett).
- Ditt besøk (alt som er nyttig å vite før, under og etter besøk).
- Om Folketeateret (om teateret, kontakt og utleie).
Minimere friksjon i kjøpsprosessen
Folketeateret håndterer billettsalg via Eventim, en tredjeparts billettdistributør. For å unngå situasjoner hvor brukerene klikker seg inn på billettdistributørens nettsider, bare for å innse at ønsket priskategori har få eller ingen ledige seter, implementerte vi en lett tilgjengelig forhåndsvisning som viser tilgjengelige billetter i hver kategori.
Kalender
Kalenderen, som viser Folketeaterets utvalg av forestillinger, har fått et sett med nye funksjoner. Den nye visningen lar brukerne enkelt bytte mellom programvisning og kalender, spesifisere dato, og filtrere på kategori. Med hensyn til at brorparten av trafikken til Folketeateret kommer fra mobil, designet vi en løsning som fungerer like godt på store enheter, som små.
Redaksjonelt verktøy
Lag innhold med byggeklosser
For å gjøre det enkelere for redaktørene å publisere nytt innhold, ble det designet et sett med innholdskomponenter. Komponentene kan mikses og matches for å danne helt nye sider.
Tilpasning
Fargepaletten ble utvidet og supplert med et sett ikoner. Innholdskomponentene kan tilpasses med de nye elementene for større grad av fleksibilitet.
Mersalg
Forhåndsbesbestill et bord med mat og drikke
På Folketeateret.no kan du forhåndsreservere et bord med drikke og snacks før du ankommer forestillingen. Denne løsningen ble redesignet, og det ble utviklet et nytt skreddersydd system for håndtering av bestillingene.
Med systemet kan Folketeateret enkelt opprette bordpakker med forskjellige produkter, og ha full oversikt og kontroll over hver enkelt forestillings bordbestillinger.
Gevinst
Fornøyde besøkende og mer penger i kassa
Etter lansering av nytt nettsted, har vi målt følgende:
- Færre henvendelser til kundeservice.
- Økt konverteringsrate, både på mobil og desktop.
- Redusert bounce rate på forsiden.
- Mer fornøyde redaktører, med mindre involvering fra eksterne ressurser.
- Flere velger å forhåndsreservere et bord til forestillingen.