Kontakt

Blomqvist

Forbedring av Blomqvists
aller viktigste interne verktøy.

  • UX
  • UI
Blomqvist
Periode
  • 2021
Kunde
  • Blomqvist
Team
  • Kristian Austheim
  • Marcus Eriksson (konsulent)
  • Live Løvmo (konsulent)

Blomqvist Kunsthandel er en av Norges eldste kunsthandlere, og et av verdens første digitale auksjonshus. Blomqvist tilbyr klassiske auksjoner, nettauksjoner og diskret privat formidling

Utfordring

Prosesser som må fungere sammen

I et moderne auksjonshus er det mange prosesser som må fungere sammen på en sikker og effektiv måte. Registrering av objekter, utsendelse av kontrakter, auksjonsbygging, fakturering av kjøpere og oppgjør til selgere er bare noen av bitene i puslespillet som skaper en helhetlig kundeopplevelse, enten du skal kjøpe eller selge kunst.

Blomqvist hadde behov for å bytte ut gammelt system, med en mer moderne og fleksibel løsning som knytter sammen flere deler av driften i det ærverdige auksjonshuset.

Våre overordnede mål for prosjektet var å:

  1. Videreføre og redesigne funksjonalitet fra gammelt system.
  2. Effektivisere arbeidsflyten i systemet.
  3. Forbedre generell brukeropplevelse og brukertilfredshet.

Min rolle

Jeg hadde hovedansvar for å innhente innsikt og designe en prototype for hvordan det nye systemet kunne se ut.

Innsikt og funn

Hvordan jobber brukerene i systemet?

Systemet brukes av mennesker som jobber med alt fra verdivurdering av objekter, til lager og logistikk eller kundebehandling. Det ble fort tydelig at det var ekstra viktig for oss å vite hvordan de ulike menneskene samhandler med verktøyet til daglig.

Det ble derfor satt av tid til feltstudier, hvor vi observerte hvordan det gamle systemet ble brukt ute hos Blomqvist. Vi intervjuet deltakerne og dokumenterte hvilke behov og utfordringer de ulike avdelingene hadde ved den daglige bruken av verktøyet. Innsikten vi fikk i arbeidet ute i felt var gull verdt ved senere utarbeidelse av skisser og protype.

«Innsikten vi fikk i arbeidet ute i felt var gull verdt ved senere utarbeidelse av skisser og protype.»
Design

Prototyping, testing og feedback

Med masse god innsikt i hvordan brukerne brukte systemet, ble det designet et sett med hifi-skisser som ble skrudd sammen til en klikkbar prototype.

Prototypen gjennomgikk flere itererasjoner med bakgrunn i tilbakemeldinger gitt i brukerintervjuer underveis i prosessen.

Objektvisning - Ny
Visning av nyopprettet, ikke-populert objekt
Objektsøk
Søk i objekter

Hold oversikten med tabs

Hos Blomqvist er det ikke uvanlig at ekspertene jobber parallelt med flere auksjonsobjekter, kontrakter og annet arbeid. Noen av tilbakemeldingene vi mottok, gikk på at det var vanskelig å holde oversikt over flere faner i nettleserens egen tabmeny.

Dette ble løst ved å designe tabs som en integrert del av navigasjonen i systemet. Vi kunne nå legge til ikoner og ekstra informasjon som gjorde det enklere for brukerne å skille mellom de ulike.

Tabs

«Microcards»

Vi designet et sett med informasjon- og actionkort, som har vi har kalt «micro cards». Disse kortene viser mer informasjon ved behov, og er brukt mye i grensesnittet. Med «micro cards» kan vi hente frem og vise mer informasjon først når det er behov.

Microcards

Raskere populering av data

Hvert auksjonsobjekt har en hel horde med informasjon som faller på plass i systemet, gjerne i små drypp, og av ulike mennesker. Det ble derfor designet plasseffektive skjemakomponenter som er raske å fylle ut direkte fra oversiktsbildet. Komponentene gjør det også enkelt å se hva som fortsatt må på plass av informasjon.

UI-komponenter